SEO
SEO Zoekmachine optimalisatie
Een mooie website hebben is belangrijk. Het is je online visitekaartje en veel van je klanten zullen voor het eerst met je in contact komen via het internet, omdat ze je vonden in de Google zoekresultaten. Je site moet dus kwaliteit en vertrouwen uitstralen, maar vooral: hij moet worden gevonden! Met SEO of zoekmachine optimalisatie laten we jouw site hoger scoren waardoor jij meer klanten bereikt.
Wil jij ook sneller online gevonden worden? Neem vandaag nog contact met ons op!
Wat is SEO?
Wie vandaag op zoek is naar informatie over een product of dienst, doet dat doorgaans via Google. Je geeft een zoekterm in en de zoekmachine stelt jou de meest relevante websites voor die een antwoord bieden op jouw vraag.
Google (en ook andere zoekmachines) gebruikt daarvoor een algoritme waarmee het bepaalt welke webpagina het best aansluit bij je vraag en zet die pagina bovenaan. De zoekresultaten die bovenaan verschijnen worden vele keren meer bekeken dan de resultaten op de volgende pagina’s.
Wil je online gevonden worden door potentiële klanten dan zorg je er dus voor dat jouw website hoog scoort. En met SEO of zoekmachine optimalisatie stijg je snel in de rankings. Bovendien is SEO een heel organische manier van online groeien waardoor je resultaat veel duurzamer is dan wanneer je, bijvoorbeeld, gaat adverteren bij Google.
SEO
Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?
Hoe het algoritme van Google precies werkt, dat is een groot bedrijfsgeheim… Maar de algemene principes zijn wel bekend en daar kan je met jouw website handig op inspelen. In feite zijn er 3 elementen heel belangrijk:
- De content op je website
- Technische opbouw van de site
- Domein autoriteit
Laten we kort ingaan op de 3 thema’s:
Content op de site
Natuurlijk moet de inhoud van je site een antwoord bieden op de zoekvraag die in Google werd gesteld. Daarom is het belangrijk dat je website voldoende inhoud heeft die geschreven is met SEO in het achterhoofd.
Ik schrijf teksten die worden opgebouwd rond de meest gezochte keywords voor jouw branche. Daarom starten we steeds met keyword research waarin we op zoek gaan naar de belangrijkste zoektermen waarrond we tekst voorzien.
We gaan na wie de belangrijkste concurrenten voor je zijn in Google en creëren unieke content voor jouw organisatie. De teksten hebben de juiste inhoud om de lezer te boeien en nodigen uit tot verdere actie via een duidelijke call to action.
SEO
Technische opbouw van de site
Om goed te begrijpen waar jouw site over gaat heeft Google een duidelijke en logische structuur nodig. Dat is trouwens niet alleen belangrijk voor Google, iedere gebruiker heeft baat bij een gebruiksvriendelijke site.
Omdat we steeds vaker online gaan met onze smartphone moet je site mobielvriendelijk zijn en zich aanpassen aan het apparaat waarop hij wordt bekeken. Een mobielvriendelijke site beschouwt Google als een extra troef waardoor je hoger scoort in hun rankings.
En tenslotte is er de laadsnelheid van je webpagina’s, ofwel page speed. Visueel sterke websites zijn aangenaam om te bekijken, maar zorg er wel voor dat je grafische bestanden aangepast zijn voor het web. Anders laadt je site erg traag en is je bezoeker al weg vooraleer alle content verschenen is. Page speed is een belangrijke ranking factor voor Google.
Domein autoriteit
Wanneer andere relevante websites binnen jouw branche naar je site linken dan heeft dat voor Google veel waarde. Want dan word jij als autoriteit beschouwd op basis van de inhoud van je site. Links naar je site worden backlinks genoemd. Samen met jou bekijk ik welke backlinks relevant zijn voor jouw website.
Wil je hoger scoren in Google en meer mensen bereiken? Ik doe je graag een voorstel op maat!